10th Class Ethics Past Paper 2022
MORNING (Batch-1)
SUBJECTIVE (40 Marks)
SECTION-I
2. Attempt Any Four Parts. 2×4=8
(i) Which was the goodness that helped Arab Bedouins in their crisis?
عرب بدوؤں کو کس خوبی نے بحران سے نکلنے میں مدد کی؟
(ii) What is the difference between a sin and a crime?
گناہ اور جرم میں کیا فرق ہے؟
(iii) Where did Mahaveer die?
مہاویر کہاں وفات پا گئے؟
(iv) Which change does religion bring in the system of worship?
مذہب انتظام عبادت کے لیے کیا تبدیلی لاتا ہے؟
(v) How should one board a train?
ریل گاڑی کے ڈبے میں کیسے سوار ہونا چاہیے؟
(vi) Which were the qualities of Sri Aurobindo Ghosh?
سری آروبندو گوش کن صلاحیتوں کے مالک تھے؟
3. Attempt Any Four Parts. 2×4=8
(i) How many years ago were human beings caught in hardships?
انسان کتنے سال پہلے مصائب میں گھرا ہوا تھا؟
(ii) How old is the history of religions?
مذاہب کی تاریخ کتنی پرانی ہے؟
(iii) What will be the most important question on the Day of Judgement?
روزِ محشر سب سے بڑا سوال کیا ہوگا؟
(iv) How should one behave with the security staff?
سیکورٹی کے عملے سے کیسا برتاؤ کرنا چاہیے؟
(v) What is the importance of Greece in different branches of knowledge?
مختلف علوم میں یونان کی اہمیت کیا ہے؟
(vi) What is Kant’s viewpoint about punishment?
کانٹ کا سزا کے بارے میں کیا نقطہ نظر ہے؟
4. Attempt Any Four Parts. 2×4=8
(i) How do the richest people sleep?
بہت زیادہ دولت کمانے والوں کو نیند کیسے آتی ہے؟
(ii) What is the result of imbalance between rights and duties?
حقوق و فرائض میں توازن نہ ہونے کا نتیجہ کیا ہوتا ہے؟
(iii) Which religion was reformed by Mahaveer?
مہاویر کس مذہب کے مصلح تھے؟
(iv) What kind of wealth is time?
وقت کیسی دولت ہے؟
(v) In case of a crowd, what should the male passengers do?
بھیڑ کی صورت میں مرد مسافروں کو کیا کرنا چاہیے؟
(vi) Which was the great power according to Sri Aurobindo?
سری آروبندو گوش کے مطابق بڑی قوت کیا تھی؟
SECTION-II
Attempt Any Two Questions. 2×8=16
5. Write a few suggestions to reduce the crime rate.
جرائم کی شرح کم کرنے کے لیے چند تجاویز تحریر کریں۔
6. Write a detailed note on the ways which teach punctuality.
مذاہب میں کون سے امور وقت کی پابندی کی تربیت دیتے ہیں؟ مفصل لکھیں۔
7. Write a note on Aristotle’s moral concepts.
ارسطو کے نظامِ اخلاق پر نوٹ لکھیں۔
EVENING (Batch-2)
SUBJECTIVE (40 Marks)
SECTION-I
2. Attempt Any Four Parts. 2×4=8
(i) Write names of three laws which stop crimes.
جرائم روکنے کے لیے تین قسم کے قوانین کے نام لکھیں۔
(ii) What was Mahaveer’s real name?
مہاویر کا اصل نام کیا تھا؟
(iii) Which is an important social aspect of worship?
عبادات کا اہم معاشرتی پہلو کیا ہے؟
(iv) On what is the foundation of all religions?
تمام مذاہب کی بنیاد کس پر ہے؟
(v) Why should one not take and eat any eatable from anyone in buses?
بسوں میں کسی سے کوئی چیز لے کر کیوں نہیں کھانی چاہیے؟
(vi) From where did Sri Aurobindo Ghosh get his early education?
سری آروبندو گوش نے ابتدائی تعلیم کہاں پائی؟
3. Attempt Any Four Parts. 2×4=8
(i) What was Gautam Buddha’s concept about this world?
گوتم بدھ کا اس دنیا کے بارے میں کیا نظریہ تھا؟
(ii) What is the meaning of Mahaveer?
مہاویر کے معنی کیا ہیں؟
(iii) How can moral qualities be created?
اخلاقی خوبیاں کیسے پیدا کی جا سکتی ہیں؟
(iv) Define accountability.
احتساب کی تعریف کریں۔
(v) Where should one park one’s vehicle in the bazaar?
بازار میں گاڑی کہاں کھڑی کرنی چاہیے؟
(vi) What did Kant think was more important in morality?
کانٹ اخلاق میں کسی چیز کو زیادہ اہم سمجھتے تھے؟
4. Attempt Any Four Parts. 2×4=8
(i) Write names of three Divine religions.
تین بڑے الہامی مذاہب کے نام لکھیں۔
(ii) The founder of which religion was born in Iran?
ایران میں کس مذہب کے بانی پیدا ہوئے؟
(iii) What moral qualities are found in excess in women?
عورتوں میں کون سی اخلاقی خوبیاں وافر ہوتی ہیں؟
(iv) What is the conscience of human beings?
انسان کا ضمیر کیا ہے؟
(v) In what subject was Kant interested besides philosophy?
کانٹ فلسفے کے علاوہ کس مضمون میں دلچسپی رکھتے تھے؟
(vi) For how many years did the journal by Sri Aurobindo Ghosh continue being published?
سری آروبندو گوش کا جاری کردہ جریدہ کتنے سال جاری رہا؟
SECTION-II
Attempt Any Two Questions. 2×8=16
5. Write a detailed note on Mahaveer’s life.
مہاویر کے حالاتِ زندگی تفصیل سے لکھیں۔
6. Which type of characteristics are created in human beings by worship?
عبادات انسان میں کس قسم کے اوصاف پیدا کرتی ہیں؟
7. Write etiquettes of traveling in buses.
بسوں میں سفر کے آداب لکھیں۔