10th Class Ethics Past Paper 2024 Morning

SUBJECTIVE-New Course (40 Marks)

SECTION-I

2. Attempt Any Four Parts. 2×4=8

(i) Describe any two basic elements of religion.
مذہب کے دو بنیادی اجزاء بیان کیجیے۔

(ii) What was the concept of Gauthama Buddha about this world?
گوتھامہ بدھ کا اس دنیا کے بارے میں کیا تصور تھا؟

(iii) Differentiate sin and crime.
گناہ اور جرم میں فرق بیان کیجیے۔

(iv) Where and how did Mahavir die?
مہاویر کہاں اور کیسے وفات پائے؟

(v) What is meant by “control over tongue” in Jainism?
جین مت میں “زبان پر قابو پانا” سے کیا مراد ہے؟

(vi) Name any two basic beliefs of Jainism.
جین مت کے دو بنیادی عقائد کے نام لکھیں۔

3. Attempt Any Four Parts. 2×4=8

(i) Write the name of four personalities who served mankind.
دنیا کی خدمت کرنے والی چار مشہور شخصیات کے نام لکھیں۔

(ii) What is meant by “Material civilization”?
“مادی تہذیب” سے کیا مراد ہے؟

(iii) What are two pillars of Buddhism?
بدھ مت کے دو ستون کون سے ہیں؟

(iv) Write two advantages of accountability.
احتساب کے دو فوائد لکھیں۔

(v) What type of wealth is time?
وقت کیسی دولت ہے؟

(vi) Write the names of worship places of Buddhists and Hindus.
بدھ مت اور ہندؤں کی عبادت گاہوں کے نام لکھیں۔

4. Attempt Any Four Parts. 2×4=8

(i) Write two manners of travelling in a train.
ریل میں سفر کے دو آداب تحریر کیجیے۔

(ii) How do students usually travel in buses?
طلبہ عام طور پر بسوں میں کیسے سفر کرتے ہیں؟

(iii) What are the etiquettes for using mobile phones while travelling?
سفر کے دوران موبائل فون کے استعمال کے کیا آداب ہیں؟

(iv) Which are two types of human excellences according to Aristotle?
ارسطو کے مطابق انسانی فضائل کی دو قسمیں کون سی ہیں؟

(v) What is E. Kant’s theory about punishment?
ای۔ کانٹ کا سزا کے بارے میں کیا نکتہ نظر ہے؟

(vi) What was the great power according to Sri Aurobindo Ghosh?
سری آروبندو گوش کے مطابق عظیم طاقت کیا تھی؟

SECTION-II

Attempt Any Two Questions. 2×8=16

5. Describe in detail five moral principles of Jainism.
جین مت کے پانچ اخلاقی اصولوں پر تفصیل سے بیان کیجیے۔

6. Define Accountability. Also explain what are the effects of accountability on the progress of nations.
احتساب کی تعریف کیجیے۔ ساتھ ہی یہ بیان کیجیے کہ احتساب قوموں کی ترقی پر کیا اثرات مرتب کرتا ہے۔

7. Write a detailed note on the Ethical system of E. Kant.
ای۔ کانٹ کے اخلاقی نظام پر تفصیل سے نوٹ لکھیں۔

SUBJECTIVE-OLD Course (40 Marks)

SECTION-I

2. Attempt Any Four Parts. 2×4=8

(i) Which was the goodness that helped Arab Bedouins in their crises?
عرب بدوؤں کو کس خوبی نے بحران سے نکلنے میں مدد کی؟

(ii) Which change does a religion bring in the system of worship?
مذہب، نظام عبادت میں کیا تبدیلیاں لاتا ہے؟

(iii) What is meant by control of brain in Jainism?
جین مت میں دماغ کے ضبط سے کیا مراد ہے؟

(iv) Which religion was reformed by Mahavir?
مہاویر کسی مذہب کا مصلح تھا؟

(v) What is the result of imbalance between rights and duties?
حقوق و فرائض میں توازن نہ ہونے سے کیا نتیجہ اٹھتا ہے؟

(vi) What is meant by N.G.O?
این جی او سے کیا مراد ہے؟

3. Attempt Any Four Parts. 2×4=8

(i) Write two means to eradicate evil.
برائی کے خاتمے کے دو ذرائع لکھیں۔

(ii) Write two etiquettes of railway journey.
ریل کے سفر کے دو آداب تحریر کیجیے۔

(iii) Which is the basis of all religions?
تمام مذاہب کی بنیاد کس پر ہے؟

(iv) Describe the importance of Nabi and Prophet.
نبی اور رسول کی اہمیت بیان کریں۔

(v) When and where was Aristotle born?
ارسطو کب اور کہاں پیدا ہوا؟

(vi) What is the self-conscience of man? Define it.
انسان کا ضمیر کیا ہے؟ تعریف کریں۔

4. Attempt Any Four Parts. 2×4=8

(i) How many years ago was man caught in hardships?
انسان کتنے سال پہلے مصائب سے گھرا ہوا تھا؟

(ii) Write the names of any two books written by Kant.
کانٹ کی تحریر کردہ دو کتابوں کے نام لکھیں۔

(iii) What should be the behaviour with women in the market?
بازار میں خواتین کے ساتھ رویہ کیسا ہونا چاہیے؟

(iv) From where did Kant get his education?
کانٹ نے تعلیم کہاں سے حاصل کی؟

(v) Write the meanings of Mahavir and Jain.
مہاویر اور جین کے معنی تحریر کریں۔

(vi) Which was the great power according to Sri Aurobindo Ghosh?
سری آروبندو گوش کے مطابق عظیم طاقت کیا تھی؟

SECTION-II

Attempt Any Two Questions. 2×8=16

5. Which practices give punctuality training in religions? Write in detail.
مذہب میں وقت کی پابندی کی تربیت دینے والی مشقیں کیا ہیں؟ مفصل لکھیں۔

6. Why do crimes happen? Discuss different theories in this regard.
جرائم کیوں ہوتے ہیں؟ اس بارے میں مختلف نظریات کا جائزہ لیں۔

7. What do you know about the personality and philosophy of Sri Aurobindo Ghosh?
سری آروبندو گوش کی شخصیت اور فلسفے کے بارے میں آپ کیا جانتے ہیں؟